Πέμπτη 18 Ιουνίου 2009

Τα Διόδια και οι εκπρόσωποι του υπουργού

Ντρέπομαι κατ’ αρχήν, γιατί υποτιμούν την νοημοσύνη μου και την νοημοσύνη των συμπολιτών μου.
Ντρέπομαι, γιατί μου λένε ψέματα. H μισή αλήθεια είναι ολόκληρο ψέμα και μάλιστα, λόγω της «τεχνικής» του, χειρότερο.
Ντρέπομαι για τους εκπροσώπους μου.
Ντρέπομαι, γιατί θα πρέπει για ακόμη μια φορά να (ξανα)κάνω νηπιακούς υπολογισμούς και συλλογισμούς (τέτοιοι χρειάζονται), για να αποδείξω τα αυτονόητα.
Έκαναν λοιπόν μια κομματική σύναξη, φροντίζοντας να μην συμμετέχουν όσοι πιθανόν θα τους χαλούσαν το σκηνικό και τελικά μας ανακοίνωσαν πανηγυρικά, ότι τελικά λάθος κάναμε και ανησυχούσαμε, γιατί όχι μόνο δεν θα υποχρεωθούμε να πληρώσουμε παραπάνω, αλλά απεναντίας μας συμφέρει να γίνουν τα διόδια, γιατί θα πληρώνουμε λιγότερο!
Αποσιώπησαν όμως, ότι το ποσό που ανακοίνωσαν περιχαρείς ότι θα πληρώνουμε, αφορά 3-4 χρόνια, μέχρι την ολοκλήρωση του έργου και στη συνέχεια θα πληρώνουμε 60% περισσότερο (βάση υπολογισμού 4 λεπτά / χλμ. αντί 2,5 λεπτά / χλμ που είναι τώρα) + τον πληθωρισμό φυσικά. Για να μην υποπέσει κάποιος σε λάθος υπολογισμούς, να αναφέρω απλά, πως η σύμβαση με την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, προβλέπει στην πρώτη περίοδο μέχρι την κατασκευή του έργου, βάση υπολογισμού τα 2,5 ευρολεπτά ανά χιλιόμετρο και στη συνέχεια, μετά την ολοκλήρωση του έργου, 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο. Οι τιμές αυτές όμως, είναι τιμές 1-1-2003 όπου προστίθεται ο ετήσιος πληθωρισμός και στο τέλος προστίθεται επιπλέον και 19% ΦΠΑ. Επομένως οι τιμές, όταν ολοκληρωθεί το έργο, θα πλησιάσουν τα 7 λεπτά ανα χιλιόμετρο (τελική τιμή)
Για να το πούμε ακόμη μια φορά, τα διόδια στο Αιγίνιο αν λειτουργήσουν θα κοστίζουν, όπως δηλώνουν, σήμερα 1,30 Ευρώ ανά διέλευση. Σε 3-4 χρόνια όμως που θα ολοκληρωθεί το έργο θα κοστίζουν 2,10 συν τον πληθωρισμό των ετών μέχρι τότε, δηλαδή καλώς εχόντων των πραγμάτων 2,30 ευρώ ανά διέλευση.
Δεν μας εξήγησαν επίσης, με ποιο τρόπο υπολογίζουν ότι τα διόδια των Μαλγάρων θα γίνουν 1 ευρώ. Είναι άραγε αυτό απόφαση με υπουργική βούλα ή υπολογίζεται με κάποιο αντικειμενικό τρόπο με βάση τις χιλιομετρικές αποστάσεις, όπως και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Αν λοιπόν υπολογίζεται με βάση τις χιλιομετρικές αποστάσεις και εάν υποθέσουμε, ότι πράγματι θα κατασκευαστούν διόδια στην Κουλούρα Ημαθίας (διότι τώρα πια μιλάμε για την Εγνατία οδό και τα διόδιά της), τότε με δεδομένο ότι η απόσταση Μαλγάρων – Κουλούρας είναι 38 χιλιόμετρα επομένως τα 19 από αυτά θα εισπράττονται από τα Μάλγαρα. Αν θέσουμε ως βόρειο άκρο υπολογισμού το σημείο όπου η Εγνατία εισέρχεται από βόρεια στην Ν.Ε.Ο. (στο Γαλλικό) προσθέτουμε ακόμη 14 χιλιόμετρα. Είναι προφανώς αδύνατον να μπουν διόδια σε απόσταση που θα περιορίσει τα 14 χιλιόμετρα του υπολογισμού μας. Επομένως 19 + 14 = 33 χιλιόμετρα (τουλάχιστον) που με τις τιμές υπολογισμού της Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου μας δίνει τιμή περίπου 2,30 € μετά από 4 χρόνια (τουλάχιστον). Αλλά και αν υπολογίσουμε, ότι τα Μάλγαρα μπαίνουν, όχι με τους υπολογισμούς της Εγνατίας οδού, αλλά για τη διαδρομή από το Κλειδί μέχρι τη Θεσσαλονίκη, πάλι το ίδιο περίπου ποσό θα προέκυπτε.
Αν πάλι πρόκειται για «αυτοκρατορική» απόφαση, χωρίς υπολογισμούς, όρους και προϋποθέσεις, τότε θα πρέπει να ερωτηθεί ο πρωθυπουργός, εάν δικαιούται κάποιος υπουργός του, να αποφασίζει μόνος του, χαριστικές πράξεις προς εταιρείες (γιατι περι αυτού πρόκειται), η ακόμη και προς τους πολίτες και να ζημιώνει έτσι το δημόσιο.
Η υπόθεση των διοδίων, είναι μια αδικαιολόγητη υπόθεση. Δεν αντέχει σε καμία κριτική, σε καμιά λογική. Γι’ αυτό και καταφεύγουν σε ψέματα και παραπληροφόρηση. Γι’ αυτό δεν έχουμε καμιά γραπτή δέσμευση.
Έτσι κι αλλιώς, όπως φαίνεται, μέχρι τις εκλογές δεν θα ισχύσει τίποτε από τα παραπάνω, γιατί δεν θα έχουν λειτουργήσει τα Διόδια στο Αιγίνιο. Στη συνέχεια, αν δεν εκλεγεί η Νέα Δημοκρατία, κάτι που φαίνεται να έχει πια σοβαρές πιθανότητες, θα βγει ο πρώην ΠΕΧΩΔΕ και όλοι του κόμματός του και θα λένε πως «εμείς θα μειώναμε τα διόδια ενώ το ΠΑΣΟΚ δεν το κάνει». Αν εκλεγεί ξανά η Ν.Δ., ο κ. Σουφλιάς θα είναι μάλλον απίθανο να συνεχίσει στο ΥΠΕΧΩΔΕ, οπότε ο νέος Υπουργός θα δηλώσει πως δεν υπάρχει καμία τέτοια δέσμευση, διότι τα λόγια πετούν και φεύγουν.
Λυπάμαι, γιατί αναγκαζόμαστε να συζητάμε εδώ και πολύ καιρό, για κάτι που είναι προφανές.
Λυπάμαι επίσης, διότι οι εκπρόσωποί μου εκτίθενται ανεπανόρθωτα και διακινδυνεύουν τη σοβαρότητα και το κύρος τους, υπηρετώντας το στενό κομματικό τους συμφέρον, υπονομεύοντας συγχρόνως, στη συγκεκριμένη περίπτωση, το συμφέρον του τόπου τους και των πολιτών που εκπροσωπούν. Οι πολίτες της Πιερίας θα ήταν πολύ περήφανοι, αν έβλεπαν του εκπροσώπους τους να υπερασπίζονται με πυγμή το δίκιο της Πιερίας, αδιαφορώντας για κόμματα, υπουργούς και πρωθυπουργούς,, αντί να βλέπουν ανθρώπους που υποκύπτουν στην υπουργική γραμμή και τελικά να μετατρέπονται από εκπρόσωποι της Πιερίας, σε εκπρόσωποι του υπουργού στην Πιερία.
Κύριοι βουλευτές και λοιποί παράγοντες, που είχατε τη συνάντηση μαζί του, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιάς σήμερα είναι υπουργός (εκτιμώ με καθόλου περισσότερες δυνατότητες από εσάς) και αύριο μπορεί να είναι πρωθυπουργός, υπουργός ή βουλευτής της αντιπολίτευσης ή τίποτε. Εσείς όμως, θα είστε πάντα Πιεριείς και θα συναντάτε καθημερινά του συμπολίτες σας. Τι θα τους λέτε τότε; Μας κορόιδεψαν; Θα δικαιούστε άραγε μια τέτοια δικαιολογία;