Τρίτη 17 Νοεμβρίου 2009

Διόδια: Αλήθειες και ψέματα

Την Παρασκευή 13 Νοέμβρη προσκληθήκαμε από τον Δήμαρχο Αιγινίου, να παραβρεθούμε σε μια ενημέρωση, που θα μας έκανε η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, δι’ αντιπροσώπων της, σχετικά με τα διόδια Αιγινίου.
Τελικά στις 15:30 περίπου ξεκίνησε η έκτακτη αυτή συγκέντρωση και όπως μας είπε ο Δήμαρχος Αιγινίου, αυτός κάλεσε τους εκπροσώπους της εταιρίας να μας ενημερώσουν.
Παρατήρηση: Τι ήταν αυτό που εμπόδισε να οργανωθεί καλύτερα με έγκαιρη ειδοποίηση των φορέων η ενημέρωση αυτή;
Στην συγκέντρωση αυτή οι εκπρόσωποι της εταιρείας μας είπαν ότι:
- Πριν τα Χριστούγεννα θα λειτουργήσει ο σταθμός διοδίων στο Αιγίνιο με αντίτιμο 1,20 €.
- Την ίδια στιγμή το ποσό αυτό θα αφαιρεθεί από τα διόδια Λεπτοκαρυάς και θα γίνει 1,10 από 2,30 σήμερα.
- Θα κατασκευαστούν παράπλευρα διόδια στην Λεπτοκαρυά και όπου αλλού κρίνει η εταιρεία.
- Σε λίγους μήνες η τιμή τους θα αυξηθεί 20% λόγω του ότι η τιμή βάσης υπολογισμού από 0,025 € γίνεται 0,03 €/χλμ. (υπενθυμίζεται πως στη βάση υπολογισμού προστίθεται ο πληθωρισμός από 1-1-2003 μέχρι σήμερα και ΦΠΑ 19%)
- Το 2011 δηλαδή σε λιγότερο από 2 χρόνια, η τιμή των διοδίων θα αυξηθεί 80% επί της σημερινής τιμής αφού η βάση υπολογισμού από 0,025 € / χλμ. θα γίνει 0,04 € / χλμ.
- Η τιμή των διοδίων στα Μάλγαρα θα γίνει 0,8 €.
- Η εταιρεία δεν ενδιαφέρεται για το παράπλευρο δίκτυο, δεν έχει αναλάβει καμία βελτίωσή του, ούτε ξέρει αν θα βελτιωθεί και πότε. Αυτό είναι υπόθεση του Δημοσίου.
- Στην εταιρεία ανατέθηκαν οι μελέτες των κόμβων Αιγινίου, Πύδνας και Κορινού και βρίσκονται σε εξέλιξη οι μελέτες, αλλά η εταιρεία δεν γνωρίζει αν θα γίνουν οι κόμβοι και ποιος θα τους κάνει. Το δημόσιο μέχρι στιγμής ενδιαφέρθηκε μόνο για τις μελέτες και για κατασκευή δεν προβλέπεται ακόμη τίποτε. Υπενθυμίζεται πως για τον κόμβο Αιγινίου υπάρχει και μελέτη που έγινε προ 10ετίας και τελικά δεν υλοποιήθηκε.
- Η εταιρεία έχει στα χέρια της μια σύμβαση με το Ελληνικό δημόσιο και με βάση αυτή ενεργεί. Δεν την ενδιαφέρουν οι αντιδράσεις του κόσμου, ούτε αν είναι άδικα για κάποιους τα διόδια. Εν τούτοις θα επαναδιαπραγματευθεί με την νέα κυβέρνηση αν της ζητηθεί.
Μας είπαν με λίγα λόγια ότι είναι έντιμοι και ξεκάθαροι, δεν ωραιοποιούν τα πράγματα για να μας ξεγελάσουν, δεν δουλεύουν νυχθημερόν για να δημιουργήσουν τετελεσμένα και πολλά άλλα.
Δεν μας τα είπαν όμως όλα και βασικά είπαν πολλές πονηρές ανακρίβειες.
1) Η σύμβαση που υπογράφηκε με το δημόσιο άρχισε πριν από δυόμισι χρόνια να εφαρμόζεται. Από τότε λοιπόν τα διόδια των Μαλγάρων έπρεπε να μειωθούν. Στο ερώτημα γιατί δεν μειώθηκαν μέχρι τώρα, απάντησαν: Δεν ξέρουμε, έχετε δίκιο, έπρεπε να μειωθούν. Και γιατί λοιπόν να μειωθούν τώρα; Γιατί πρέπει να μειωθούν η απάντηση……
2) Η τιμή των διοδίων σύμφωνα με τη σύμβαση προσδιορίζεται ως εξής: Υπολογίζεται το άθροισμα της απόστασης από το άκρο του έργου και της απόστασης από το μέσον μεταξύ αυτού και του επόμενου σταθμού διοδίων και πολλαπλασιάζεται επί την τιμή βάσης υπολογισμού (0,025€/χλμ σήμερα), στην οποία προστίθενται οι προσαυξήσεις του δείκτη τιμών καταναλωτή από το 2003 έως την ημερομηνία υπολογισμού και ο ΦΠΑ 19%. Εάν τα διόδια δεν είναι στο άκρο του έργου όπως αυτά του Αιγινίου και είναι σε ενδιάμεσο σημείο όπως π.χ. της Λεπτοκαρυάς τότε αθροίζονται οι αποστάσεις των διοδίων από τα μέσα της απόστασης με τα προηγούμενα και τα επόμενα διόδια και πολλαπλασιάζονται πάλι με την τιμή βάσης + προσαυξήσεις κλπ. Εάν υπολογίσουμε λοιπόν σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση, την απόσταση που θα έπρεπε να πληρώνεται στα διόδια Αιγινίου αυτή θα είναι: 3 χλμ. από την άκρη του έργου + 58/2 = 32 χλμ. Της δε Λεπτοκαρυάς: 58/2 από διόδια Αιγινίου + 20/2 από διόδια Πυργετού = 39 χλμ.
Τώρα πως η εταιρεία υπολογίζει ότι με την ίδια τιμή ανά χιλιόμετρο, στο Αιγίνιο θα πληρώνεται 1,20 για 32 και στη Λεπτοκαρυά 1,10 για 39 χλμ είναι αξιοπερίεργο.
3) Αξιοπερίεργος επίσης είναι και ο υπολογισμός που κάνει δήθεν η εταιρεία, ότι στα διόδια Μαλγάρων πρέπει, με την ίδια ανά χιλιόμετρο τιμή (που πρέπει να τηρεί το Δημόσιο στο υπόλοιπο τμήμα του δρόμου μέχρι τη Θεσσαλονίκη), θα πρέπει να μειωθεί στα 0,80 λεπτά. Η απόσταση άκρης του έργου έως τα φανάρια λαχαναγοράς είναι 29 χλμ. Τα 32 χλμ λοιπόν του δικού τους έργου 1,20€ ενώ τα 29χλμ του δημοσίου στα 0,80 € !! Και βέβαια αν ανοίξει κανείς τη σύμβαση θα δει ότι για τα Μάλγαρα προβλέπεται ότι δεν θα έχει μεγαλύτερη τιμή ανα χλμ από την ανώτατη τιμή της σύμβασης, (που είναι 0,04€/χλμ) και βέβαια με αυτή τη βάση η τιμή στα Μάλγαρα υπολογίζεται περίπου στη σημερινή τους αξία.

Τι ήρθε λοιπόν να μας πει η εταιρεία στο Αιγίνιο; Ποιο το κίνητρο της επίσκεψής του; Τους κάλεσε ο Δήμαρχος Αιγινίου αιφνιδίως να μας ενημερώσουν, ή τους έδωσε ακόμη μια πάσα μήπως και καταφέρουν να βάλουν κανένα γκολ, τη στιγμή που βλέπουν ότι ο κόσμος έχει εξαγριωθεί, οι θεσμικοί συμπαρίστανται και κινδυνεύουν να χάσουν τον αγώνα;
Γιατί κάτι πήγαν να πουν ότι θα μας πρότειναν, αλλά βλέποντας ότι το κλίμα δεν επιτρέπει άλλες απόπειρες δωροδοκιών δεν προχώρησαν.
Συνοπτικά, όμως επεχείρησαν να παραπλανήσουν τους πολίτες και να διασπάσουν τους Πιεριείς στον αγώνα τους, αναφέροντας παραπλανητικά άλλα ποσά από αυτά που θα χρεώνουν σε Λεπτοκαρυά και Αιγίνιο, αναφέροντας παραπλανητικά ότι θα μειωθεί το κόστος των Μαλγάρων στα 0,80 € (αλλά μετά είπαν ότι δεν ξέρουν αν και πότε) και βασικά μη αναφέροντας πόσο θα πληρώνουμε ακριβώς σε 2-3 μήνες που το 0,025 γίνεται 0,03 και σε 1-1,5 χρόνο που γίνεται 0,04 (+ τον πληθωρισμό από 2003+ΦΠΑ) δηλαδή ουσιαστικά αποσιωπώντας ότι στο Αιγίνιο η τιμή σε 1 χρόνο και για το υπόλοιπο της ζωής μας θα γίνει 2 ευρώ που θα προσαυξάνεται κάθε έτος με το δείκτη τιμών καταναλωτή στρογγυλοποιούμενο στο δεκάλεπτο.
Παραπλανητικά αναφέρονται σε μείωση στα Μάλγαρα διότι το δημόσιο προφανέστατα όπως μέχρι τώρα δεν μείωσε την τιμή (όπως έπρεπε από την αρχή της σύμβασης) δεν θα την μειώσει και τα επόμενα 1-2 χρόνια οπότε με την τελική αύξηση που προβλέπεται η τιμή αυτή θα είναι στο ύψος που είναι και σήμερα. Μα και να την μειώσει πρόσκαιρα για 1 χρόνο τι αξία έχει για την Πιερία;
Αφήνω ασχολίαστη στην κρίση των πολιτών τη νέα απόπειρα «δωροδοκίας» των Αιγινιωτών με τις αναφορές που έκαναν κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης ότι «θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας που θα δουλέψουν τόσοι Αιγινιώτες» και καταλήγω στο σημαντικότερο κατά τη γνώμη μου στοιχείο που προέκυψε. Ο εκπρόσωπος της εταιρίας σε ερώτημά μας επιβεβαίωσε ότι οι 2 εταιρίες που υποτίθεται πως έλαβαν μέρος στον διαγωνισμό για την ανάληψη του έργου τελικά συνεννοήθηκαν και (σε συμφωνία με τον τότε ΥΠΕΧΩΔΕ), το ανέλαβαν από κοινού, (γιατί αντιδικούσαν δήθεν και θα καθυστερούσε το έργο) κάτι που, κατά τη γνώμη του γράφοντα, αποτελεί κατάφωρη παραβίαση των Ευρωπαϊκών κανόνων περί ελεύθερου ανταγωνισμού και αποτελεί σαφέστατο λόγο καταγγελίας στην Ευρωπαϊκή επιτροπή για κατάπτωσης της σύμβασης παραχώρησης.